ECO~IDEAS...

buat bumi yg ku huni, aku bersimpati pd mu~~namum apa daya, aku pun sama =((


Idea utk mengreenkan planet yg bernama bumi. aku suka kehijauan, aku sk tgk air terjun, aku suka tgk laut membiru. aku suka tgk sunset, aku ssh nk tgk sunrise (bgn lambat). aku sedih tgk pokok kn tebang, aku sedih tgk sampah dibuang, aku sedih tgk laut macam air bendang. bumi yg umurnya makin tua, tp xde sape yg nk jaga. air laut bertambah masin kek pokan portdicson.

Dibumi yg tiada rimba, dicemar manusia jahil keturunan kapitalis. langit dulu bersih bak kain dibasuh Dinamo, tp kini hitam pekat dek penangan kilang sawit dan diesel lori. Tanpa ku sedari, air sg ku kini dicemari, laut ku dinodai, hutanku dicabuli, udaraku diracuni. Habis smua syurga dunia ku dipupuskan satu persatu. dulu, aku tak pyh pg bora-bora island nk tgk pantai cantik, tak payah pg China nk tgk Panda, tak payah pegi zoo nk tgk rimau sbb smuanya ada kat belakang rmhku. tp kini... huh, keluh simpati ku buat bumi yg sementara. Bl ku luahkan isi hatiku pd rakan, sorg pun xde yg insaf, kn maki lg ade la." Tu dulu, bkn skg.polis dulu pun pki selua pendek" adeeii..ape kn mngena slua slua polis ngn alam weh. akhir kalam dr pencinta alam, those outside the world, stop chopping the tree for the wood, start searching the wood for the tree...ico~ideas..

yg marah;
~master nyox/shuk/nyoleh/e/kri/sendox/shukri/pak-e~

0 comments:

Post a Comment